Fraktkostnader och leverans

SNABB LEVERANS ÖVER HELA VÄRLDEN 
GRATIS FRAKT ÖVER HELA VÄRLDEN FÖR BESTÄLLNINGAR ÖVER 120 €

    Avsändning och leveranstid

    Din beställning kommer att skickas med den tjänst som finns tillgänglig i din region. Vi behandlar alla beställningar under våra huvudsakliga servicetider, måndag till fredag, från kl. 8.00 till 17.00 CET. Observera att detta inte gäller produkter som tillverkas på beställning. Normala leveranstider är:

    • PostNord Frakt (Sverige, Finland): 1-10 arbetsdagar
    • DHL Ekonomi-Frakt (Europeiska unionen): 1-10 arbetsdagar
    • DHL Express-Frakt (Globalt): 1-10 arbetsdagar

    Alla beställningar är spårbara med hjälp av en spårningstjänst. Ett meddelande skickas till din e-post när din beställning har skickats tillsammans med ditt spårningsnummer. Observera att vi inte kan leverera till postboxar eller militärbaser. 

    OBSERVERA: Det kan finnas undantag från de leveranstider som presenteras här, beroende på var du befinner dig. Kurirerna har inte full täckning i avlägsna områden och måste ibland anlita underleverantörer för att hantera sina leveranser. 

    Kostnader för frakt

    Vi har lyckats förhandla fram mycket förmånliga globala fraktkostnader från Sverige, även om de ständigt ökar i spåren av pandemin, krig, inflation etc. Vi kan därför erbjuda en fast fraktkostnad på 12.90 € (eller motsvarande i lokala valutor) till Europa. Övriga regioner har en fast fraktkostnad på 19,90 € (eller motsvarande i lokala valutor).

    Vi erbjuder Gratis frakt över hela världen på alla beställningar över 120 € (eller motsvarande i lokala valutor).

    Obs: De 120 € är inklusive moms (mervärdesskatt) som tillkommer på alla köp inom EU (Europeiska unionen). De 120 € är exklusive moms, som inte tillkommer på beställningar utanför EU. 

    Skatter och tullar

    Moms ingår i priset inom EU, såvida du inte driver ett företag och har ett momsregistreringsnummer. Kunder utanför EU är undantagna från moms.

    Det är möjligt att beställningar utanför EU kan omfattas av importtullar och skatter som tas ut när produkterna når angivna destinationer. Du kommer att vara ansvarig för betalning av sådana importtullar och skatter. Observera att vi inte har någon kontroll över dessa avgifter och inte kan förutsäga deras belopp. Kontakta din lokala tullmyndighet för mer information.

    Alla kurirer (FedEx, DHL, UPS etc.) debiterar en behandlingsavgift om ditt land debiterar importskatter. Detta är vanligtvis en fast avgift för att täcka deras administrativa kostnader för att hantera pappersarbetet och kommunikationen med tullavdelningen i ditt land.

    STORBRITANNIEN: Från och med den 1 januari 2021 är alla brittiska beställningar över 135 GBP undantagna från moms i vår butik. Den brittiska regeringen kan dock debitera inhemsk moms på din beställning. Läs dina lokala regler och bestämmelser för mer information. Just nu (januari 2021) kan du importera varor till Storbritannien till ett värde av upp till 135 GBP utan att betala någon importskatt. 

    Australien: Beställningar med ett värde över 1000 AUD omfattas av tullar och skatter vid gränsen, och en importdeklaration måste fyllas i. Vissa varor får inte importeras utan särskilda tillstånd, t.ex. halm och vissa knivar. Kontakta den australiska tullen för mer information.

    Brexit och Storbritannien

    När Storbritannien lämnade EU den 1 januari 2021 var det ett antal nya bestämmelser som trädde i kraft. Vi har implementerat dem alla och kan skicka till Storbritannien som vi alltid har gjort.

    • Beställningar under 135 GBP: Kunder i Storbritannien betalar brittisk moms i våra butiker på beställningar upp till 135 GBP. Inga ytterligare skatter eller importavgifter ska tillämpas på dessa beställningar när de kommer in i Storbritannien. Grimfrost kommer i stället att faktureras den moms som den brittiska regeringen har tagit ut.
    • Beställningar på 135 GBP och högre: För brittiska kunder tillkommer ingen moms på beställningar som uppgår till 135 GBP eller mer i vår butik. Momsen, tillsammans med eventuell importskatt, tas ut av dig som kund vid den brittiska gränsen. För att göra allt så enkelt som möjligt är det med andra ord bättre att lägga två separata beställningar som var och en uppgår till mindre än 135 GBP än en stor beställning som uppgår till mer än 135 GBP.

    Postboxar, militärbaser och felaktiga adresser

    Observera att DHL inte accepterar leveranser till postboxar eller militärbaser. Om sådana adresser, eller adresser som inte är korrekta, eller är skrivna med en annan uppsättning tecken, registreras kan det orsaka en försening av sändningen, eller avbryta din beställning, eller leda till att beställningen returneras till oss. Om beställningen har skickats till en sådan adress och returnerats till oss, kommer endast värdet av de beställda varorna att återbetalas.