FAQ & Hjälpcenter

Vanliga frågor

Vi accepterar kortbetalningar med Visa, MasterCard och American Express. Du kan också välja att betala med PayPal.

När du väljer PayPal som betalningsalternativ i kassan kommer du att dirigeras till PayPal-webbplatsen för att "logga in" och granska det belopp som visas innan du klickar på "Betala nu". När transaktionen är slutförd kommer du tillbaka till grimfrost.se.

Vi levererar till hela världen med några få undantag.

För beställningar till USA och Kanada, besök grimfrost.com

Vi har varit tvungna att ta bort vissa länder från fraktlistan eftersom de i varje enskilt fall har inneburit problem för kunden. Vänligen kontakta vår kundtjänst för ytterligare information. 

Du kan välja ditt land och valuta längst ner på sidan. Du kan fortfarande använda ett kreditkort eller PayPal-konto som anges i en annan valuta för att göra din beställning.

Vi har varit tvungna att ta bort vissa länder från fraktlistan eftersom de i samtliga fall har inneburit problem för kunden. Vänligen kontakta kontakta vår kundtjänst för ytterligare information.

Vi har fri frakt över hela världen på alla beställningar över 120 € (eller motsvarande).

För mindre beställningar har vi fasta fraktpriser, vilket innebär att det inte blir dyrare oavsett storlek eller vikt på din beställning. Det enklaste sättet att kontrollera fraktkostnaderna är att välja önskad valuta på den översta raden, placera önskade artiklar i varukorgen och sedan gå vidare till kassan. Där kan du se vad frakten i slutändan kostar.

Du kommer att få en orderbekräftelse per e-post så snart du har lagt din beställning. Din beställning kommer att behandlas och skickas inom 1-5 arbetsdagar. När din beställning har skickats kommer du att få ett e-postmeddelande med ditt spårningsnummer.

Alla beställningar behandlas och skickas inom 1-5 arbetsdagar

Så snart din beställning har skickats kommer du att få ett e-postmeddelande med ditt spårningsnummer. När det rör sig om handgjorda produkter kan det förekomma förseningar på grund av att produkterna är under produktion. Du kommer att meddelas via e-post om det uppstår en försening.

Du kommer att få en försändelsebekräftelse via e-post så snart din beställning har skickats. Försändelsebekräftelsen skickas till den e-postadress som registrerades när beställningen gjordes. Vi skickar vanligtvis alla beställningar inom 1-5 arbetsdagar.

Beställningar levereras vanligtvis inom 1-5 arbetsdagar efter avsändning.

Leveranser till avlägsna områden och oväntade händelser utanför vår kontroll kan orsaka ytterligare förseningar.

Vi kanske kan ändra din beställning om den inte har skickats ännu. Vänligen kontakta vår kundtjänst så snart som möjligt och glöm inte att ange ditt ordernummer.

Vi får hundratals kundrecensioner. Som utgivare måste vi se till att de är fria från svordomar, länkar och annat olämpligt innehåll. Vi modererar inkommande recensioner så fort vi kan, men observera att det kan ta veckor innan en recension visas på webbplatsen.

Recensioner som inte erbjuder relevant information till andra kunder kommer inte att publiceras. Detsamma gäller recensioner som handlar om ett pågående kundserviceärende där vi inte har kunnat rätta till felet, till exempel att en kund har fått fel färg på sin t-shirt.

Grimfrost använder inte billiga legeringar med målad plätering i smycken. De tenderar att gå sönder mycket lätt, orsaka hudutslag och tappa färg. Vi använder huvudsakligen följande material:

Sterlingsilver 925: Alla våra silversmycken är tillverkade i massivt sterlingsilver 925. Det är den vanligaste formen av silver som används i smycken och innehåller 92,5 % rent silver och 7,5 % koppar. Kopparn tillsätts för att göra silvret hårdare och mer lämpligt för smycken.

Brons: Våra bronssmycken är tillverkade av massiv brons. Brons är i grunden koppar med 10-12 % tenn.

Rostfritt stål: Alla våra stålsmycken är tillverkade i 316L. Det kallas även kirurgiskt stål och är lämpligt för personer med nickelallergi - om de inte är mycket känsliga. Nickelmigrationen är extremt liten - endast 0,1 mikrogram per cm2 och vecka. Det är en femtedel av EU:s minimikrav för produkter som har långvarig hudkontakt.

Titan: Eftersom titan är mycket svårare att forma än de andra metallerna är det begränsat till vissa former av smycken. Titan är ett bra val för personer med allergier.

När du ska välja klädstorlek är det alltid en bra idé att mäta ett liknande plagg som sitter bra hemma och jämföra det med storlekstabellen för det plagg du funderar på att köpa. Andra saker du kan behöva tänka på är storlekstolerans, krympning och sträckning.

OM STORLEKSTOLERANS

Vårt mål är att tillhandahålla kläder med bästa möjliga passform och att leverera inom våra angivna storlekstoleranser. En storlekstolerans är den tillåtna gränsen för variation i klädmått. Mindre variationer i storlek på grund av tillskärnings- och sömnadsprocessen är oundvikliga. Detta gör det praktiskt taget omöjligt att garantera en mer exakt storlek än inom våra storlekstoleranser. Vår generella storlekstolerans är +/- 2,5 cm per mätning, vilket är ett standardvärde i branschen.

KRYMPNING OCH STRÄCKNING

Krympning och sträckning räknas inte in i toleransvärdet för storlek. Tyger kan krympa eller töjas upp till 3% när de tvättas eller töjas över tid. Detta gäller särskilt för naturfibrer. "Endast handtvätt"-kläder kan å andra sidan bli helt förstörda om de tvättas i maskin.

Felsökning

Om du har problem i kassan kan du prova följande åtgärder:

  • Försök med en annan webbläsare
  • Försök med en annan enhet
  • Töm cookies i den webbläsare som du använder

Detta brukar lösa den här typen av problem. Om du fortfarande upplever problem, vänligen kontakta vår kundtjänst

Om du får problem när du betalar med kredit- eller betalkort i kassan rekommenderar vi att du provar följande åtgärder:

  • Använd en annan webbläsare eller enhet
  • Kontrollera att ditt kort är öppet för internationella betalningar
  • Prova ett annat kort eller kontakta din bank

Du har förmodligen angett fel e-postadress. Vänligen kontakta vår kundtjänst och beskriv problemet. Var noga med att ange ditt ordernummer, fullständiga namn och det datum då beställningen lades.

Spårningsnumret ingår alltid i försändelsebekräftelsen som skickas till dig via e-post. försändelsebekräftelsen skickas inte till dig förrän beställningen har skickats.

Om du inte har fått någon försändelsebekräftelse har beställningen antingen inte skickats ännu, eller så skickades försändelsebekräftelsen till en e-postadress som du inte har kontrollerat. Leta efter den i samma e-postadress som användes när beställningen registrerades.

Om det har gått mer än 8 arbetsdagar sedan du lagt din beställning och du fortfarande inte har fått någon försändelsebekräftelse är det troligt att någon eller några av produkterna i din beställning är under produktion - vilket skulle ha gjort att din beställning har blivit försenad. Ett e-postmeddelande skickas vanligtvis automatiskt för att informera om detta. Din beställning kommer troligtvis att skickas snart - få saker kräver mer än en vecka för att vi ska kunna fylla på lagret. Om vi förväntar oss en längre fördröjning kommer du att informeras, och/eller din beställning kommer att skickas med en restorder som skickas separat.

Alla beställningar är spårbara. Ett e-postmeddelande med ditt spårningsnummer skickades till dig samma dag som din beställning skickades. Om något skulle hända med din beställning på vägen, som försenar eller förhindrar leveransen, kommer du att informeras av speditören eller vår kundtjänst.

Endast PayPal-betalningar:

Det kan ta flera arbetsdagar innan överföringen av din e-check har slutförts och mottagaren kan använda pengarna från din betalning.

Din e-Check-betalning visas inte i mottagarens saldo förrän överföringen är slutförd. Observera att vi inte kan skicka din beställning förrän vi har mottagit betalningen.

Endast PayPal-betalningar:

En e-check är en elektronisk betalning som finansieras av köparens bankkonto. Med en e-check bör mottagaren få pengarna inom 3-6 arbetsdagar.

Både e-checkar och direktöverföringar är sätt att betala med ditt bankkonto. Med en direktöverföring får mottagaren pengarna direkt. Du behöver bara ha ett bekräftat amerikanskt bankkonto för att skicka en e-check, men en omedelbar överföring kräver också en reservfinansieringskälla, till exempel ett kredit- eller betalkort som är registrerat på ditt PayPal-konto.

Innan du gör en betalning, se till att du har tillräckligt med pengar på ditt bankkonto för att täcka e-checken. Om det inte finns tillräckligt med pengar på ditt bankkonto kommer banken att neka betalningen och PayPal kommer att representera den en andra gång.

Du kan inte skicka en e-check om alternativet Direktöverföring är tillgängligt. e-checkar kan inte delvis finansieras av ett PayPal-saldo, så hela beloppet kommer alltid att begäras från din bank.

Om du vill annullera en e-check efter att den har utfärdats ska du ringa din bank. Om du vill annullera en e-check som redan har godkänts, kontakta säljaren direkt för att begära återbetalning.

Returpolicy

Du kan returnera alla varor för återbetalning inom 14 dagar efter mottagandet av din ursprungliga beställning. När vårt lager har tagit emot och behandlat din retur kommer vi att meddela dig via e-post. Tänk på att vi inte accepterar returer av böcker, CD-skivor, DVD-skivor, underkläder, hygienartiklar eller produkter som tillverkats på beställning eller på annat sätt skräddarsytts efter dina specifikationer. Detta inkluderar alla artiklar som listas under kategorin Premiumartiklar i butiken.

Vi återbetalar det pris du betalade för din vara till din ursprungliga betalningsmetod. Observera att det kan ta upp till 5 arbetsdagar innan transaktionen syns på ditt kontoutdrag. Tyvärr kan vi inte återbetala extra avgifter som skatter och tullar som kan ha tagits ut vid leveransen, vänligen kontakta ditt lokala tullkontor för att utfärda en återbetalning för dessa avgifter.

Läs mer om vår returpolicy här: https://grimfrost.com/pages/terms-conditions

Om du vill ha en annan stil, storlek eller färg - returnera helt enkelt din oönskade vara och lägg en ny beställning på vår webbplats. Vi kommer att utfärda en återbetalning för din ursprungliga beställning när vi tar emot returen på vårt lager, varefter du kan göra en ny beställning.

Vi försöker se till att dina varor levereras utan defekter. Om du ändå skulle få felaktiga varor eller en felaktig leverans, vänligen kontakta vår kundtjänst så snart som möjligt men senast 14 dagar efter leverans. Dina synpunkter är mycket värdefulla, därför ber vi dig att kontakta oss för att ge oss dina åsikter och uttrycka din oro.

Om en återbetalning begärs kommer vi att behandla återbetalningen till dig så snart som möjligt och under alla omständigheter inom 30 dagar från den dag då vi bekräftade för dig att du hade rätt till en återbetalning för den defekta varan. Observera att variationer i handgjorda produkter inte räknas som ett fel, eftersom det är ett förväntat resultat i handgjorda produkter.

Om du inte hittar svaret på din fråga här, vänligen kontakta vår kundtjänst: https://grimfrost.eu/pages/contact-us